PEPLI - Enseñanzas en Lenguas
Programa lingüístic
L'escola valenciana ha de garantir una formació lingüística rica per a l'alumnat sota els principis de la igualtat, el respecte, la correcció de les desigualtats i l'enriquiment cultural. Per això, l'adquisició d'una competència comunicativa en les dues llengües oficials i almenys, en una llengua estrangera és un dels objectius principals del sistema educatiu valencià, que organitza aquest aprenentatge lingüístic a través d'un Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural.
Orientacions sobre la llengua vehicular a l'aula
- Consideracions sobre la llengua vehicular: Primària
- Consideracions sobre la llengua vehicular: Secundària, FP, FPA
- Llengua vehicular a l'aula: Primària, Secundària, FP, FPA
- Llengua vehicular a l'aula: FP
El Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural (*PEPLI)
La Llei 4/2018, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, és el referent normatiu a través del qual s'estructura l'ensenyament i l'ús vehicular de les llengües curriculars. Allí es determina que tots els centres sostinguts amb fons públics han d'aplicar el Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural.
Aquest programa estableix el temps mínim destinat als continguts curriculars en cada llengua (valencià, castellà i llengua estrangera), que inclou les hores de cada àrea lingüística i de les àrees o matèries en les quals s'utilitze cada llengua:
-
En valencià i castellà: el 25%
-
En anglés: entre el 15% i el 25%. En infantil, el 10%. En batxillerat i cicles formatius de formació professional, entre el 10% i el 25%
Cada centre ha de concretar l'aplicació del *PEPLI, d'acord amb les necessitats del context socioeducatiu i lingüístic, amb l'objectiu de garantir l'adquisició de les competències plurilingües i interculturals. Aquesta concreció es reflectirà en el Projecte Lingüístic de Centre (*PLC).
Objectius del Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural
Segons s'indica en la Llei 4/2018, de plurilingüisme, el Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural ha d'aconseguir els següents objectius:
-
Garantir que l'alumnat adquirisca una competència plurilingüe: domini oral i escrit del valencià i del castellà, domini funcional d'una o més llengües estrangeres, contacte amb les llengües pròpies d'una part de l'alumnat.
-
Promoure l'interés i la curiositat per les llengües, coneixement del seu funcionament, perspectiva crítica sobre l'ús social de les llengües.
-
Garantir la igualtat d'oportunitats de l'alumnat i la integració en la societat valenciana a través del coneixement i ús de les llengües.
-
Garantir la normalització de l'ús social i institucional del valencià dins del sistema educatiu.
Calendari d'implantació del Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural
-
Curs 2018-2019: Educació infantil, 1r i 2n d'educació primària.
-
Curs 2019-2020: 3r, 4t, 5é i 6é d'educació primària i centres d'educació especial.
-
Curs 2021-2022: Educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional i formació de persones adultes. D'acord amb l'article 2 del Decret Llei 2/2020, de 3 d'abril de mesures urgents, en l'àmbit de l'educació, de la cultura i de l'esport, per a pal·liar els efectes de l'emergència sanitària provocada per la Covid-19, es modifica el calendari d'aplicació de la Llei 4/2018 i s'estableix la implantació del Programa d'educació plurilingüe i intercultural per a les etapes de l'Educació Secundària Obligatòria, el Batxillerat, la Formació Professional i de Persones Adultes en el curs 2021-2022.