Campanya actual

Com les gotes d’aigua, les persones som diverses, úniques i irrepetibles. Vistes des de lluny, podem paréixer iguals, però quant més ens apropem i  ens coneixem, més diferències hi trobem. Aquesta és la riquesa de les societats plurals, formades per persones de tot tipus i amb projectes vitals molt diferents.

El 17 de maig es commemora el dia internacional contra l’LGTBIfòbia, en record del dia en què l’OMS va decidir, per fi, suprimir l’homosexualitat (de dones i homes) del catàleg de malalties mentals (DSM). Aquella decisió va suposar un gran pas endavant en l’eliminació dels prejudicis institucionals.

L’amor no és un problema, l’LGTBIfòbia sí. La mar no seria igual sense totes i cadascuna de les gotes d’aigua que la conformen. Les societats tampoc. Són l’hàbitat on estem totes juntes i  necessitem viure-hi en harmonia, sentir-nos estimades i reconegudes. És per això que cal desmuntar les pors, el desconeixement i els prejudicis envers els altres que encara trobem al nostre voltant.

En la infografia que hem preparat, us facilitem algunes idees per continuar avançant cap a la igualtat desitjada, aquella que ens permeta ser iguals i alhora diferents. Cada persona amb les seues característiques pròpies, conformant la mar alegre que volem que siga la nostra societat.

Moltes gràcies pels vostres esforços.

Descàrrega de la infografia

Campanyes anteriors

El 2 de mayo ha sido el día internacional contra el acoso escolar. Las escuelas son y tienen que ser espacios seguros para todas las personas. No podemos permitir que puedan alojar ningún tipo de violencia, ni mucho menos llegar a situaciones en que esta se pueda consolidar en forma de acoso o ciberacoso. Este primer trimestre ya os hicimos llegar una infografía con recursos al respeto.
 
Estamos a punto de publicar un nuevo decreto de igualdad y convivencia que pone el énfasis en la prevención, en la generación de espacios que resultan verdaderamente protectores. La convivencia positiva es una experiencia que se tiene que garantizar en los centros educativos, aprovechando estos entornos para desarrollar la competencia socioemocional, imprescindible para la vida.

Al decreto se genera un nuevo marco facilitador para una igualdad efectiva, para una justicia social que nos permita cobrar conciencia de nuestros privilegios para evitar, desde estos, oprimir a las personas que son potencialmente vulnerables. Hay que desarrollar una mirada interseccional, para valorar los diferentes vectores de vulnerabilidad que sitúan a la persona en una posición concreta en la sociedad. Queremos potenciar una ciudadanía global y crítica, responsable de sus actos y de sus inacciones.

En este sentido, os facilitamos este cartel para colgar en vuestro centro, con un mensaje muy claro «El acoso es cosa de todas». Ninguna persona es ni puede ser neutra en una situación de violencia. Hay que denunciar, tanto si somos víctimas como si somos espectadoras de una situación violenta. Tendremos que buscar ayuda, cuando no sabemos afrontar la situación por nuestra cuenta. En definitiva, nos tenemos que implicar, todas las personas, para que el acoso deje de ser una realidad y solo se pueda encontrar en los libros de historia.

Descarga del cartel

En aquest cas, s’entrecreuen, com a mínim, dos vectors clars de discriminació: el gènere i l’antigitanisme estructural. L’absència de referents provoca una falta de motivació i d’expectatives, ja que els camins a seguir estan molt delimitats. Aquesta situació és especialment preocupant i tenim una responsabilitat com a societat que es vol inclusiva i possibilitadora d’oportunitats per a totes les persones. Des de la nostra posició privilegiada com a docents i com a guies, tenim el repte de generar aquestes possibilitats al nostre alumnat, de cercar referents potents, vàlids i engrescadors per a totes les xiquetes i xiquets gitanos, i mostrar-los el camí cap a un projecte vital autònom. Us volem donar alguns exemples.

Sofia Kovalevskaya, va ser la primera dona que va aconseguir plaça de professora universitària a Europa (a Suècia, el 1881), fou matemàtica i escriptora. Pastora Filigrana, advocada i membre d’advocades Societat Cooperativa Andalusa. Tera Fabianová, operadora de grua al Metro de Praga i escriptora amplament reconeguda a Txèquia. Pilar Távora, directora de cinema, guionista i productora. Lita Cabellut, assentada hui dia als Països Baixos, és una de les artistes plàstiques espanyoles més reconegudes a escala mundial. N’hi ha moltes més, de referents, com podeu veure en aquest article, i us convidem a investigar i descobrir-ne més encara.

Per això, coincidint amb el 8 d’abril, totes i tots podem col·laborar en la promoció i la inclusió de les persones gitanes, amb xicotetes accions, mantenint unes expectatives altes sobre l’alumnat, en especial sobre les xiquetes i xiquets gitanos, visibilitzant referents de gitanos i gitanes rellevants i marcant fites a seguir que faciliten el seu recorregut per l’escola i per la vida.

Latcho Drom

Enllaç a les unitats didàctiques del poble gitano (REICO)

Sota el lema ‘Un feliç viatge per la vida’, ens volem unir a la campanya  del Dia mundial de conscienciació sobre l’autisme 2022, amb la finalitat de contribuir a generar cultures més inclusives i a millorar la qualitat de vida de les persones amb autisme i la de les seues famílies.

Per això, volíem compartir amb vosaltres els materials elaborats per la Unitat Especialitzada d’Orientació de València, de referència en l’àmbit TEA i convidar-vos a treballar-los als vostres centres.

En el següent recull hi trobareu guies esplèndides elaborades per diferents organismes i associacions que us ajudaran a conéixer les característiques de l’autisme i les implicacions que es deriven a nivell escolar, així com un ampli recull de materials audiovisuals, cançons, contes i jocs adequats per treballar-los amb l’alumnat dels distints nivells educatius: Materials: Un feliç viatge per la vida

A més, al document explicatiu de sota, trobareu informació sobre la realitat de les persones amb TEA i pautes molt senzilles que poden ajudar a millorar l’atenció educativa que rep el nostre alumnat.

Continuem treballant per uns centres  més inclusius i amigables per a l’autisme i per a tota la diversitat i riquesa que tenim a les nostres aules.

 

Conéixer el TEA

Vídeo Dia mundial de conscienciació sobre l'autisme

Una vegada més, per desgràcia, assistim a un conflicte bèl·lic sense sentit, que provoca el desplaçament forçós de moltes persones que han de buscar entorns més segurs on refugiar-se. No és un fenomen nou, ni possiblement serà l'última vegada que ens trobem amb alumnat desplaçat per falta de seguretat en els països d'origen. Ucraïna és un país de l'est d'Europa que, com totes sabem, està travessant una situació insostenible per a la societat civil. És per això que, des dels nostres centres educatius, hem de tractar de facilitar una acollida i una proximitat, el més cuidada possible, a aquestes xiquetes, xiquets i famílies, des de l'empatia amb les circumstàncies que estan vivint.

Enllaç al document

Les altes capacitats són una realitat complexa i desconeguda per a la majoria dels membres de la comunitat educativa. Sovint, aquest alumnat no rep l’atenció que requereixen les seues necessitats educatives. Des de la Conselleria d’Educació es vol donar resposta a aquesta demanda i augmentar la visibilitat d’aquest col·lectiu, sensibilitzar els centres educatius i impulsar eines per a una resposta educativa inclusiva.

Amb el nou model d’orientació implementat aquest curs, i des de la Unitat Especialitzada d’Orientació de Xàtiva, referent en altes capacitats intel·lectuals, s’està desenvolupant el projecte Connectats, amb la col·laboració del CEFIRE, la Universitat de València, les associacions d’altes capacitats del nostre territori i els centres educatius. Connectats és un projecte que promou el desenvolupament del talent de tot l’alumnat als centres educatius de la Comunitat Valenciana. Constitueix un programa organitzatiu i d’intervenció pedagògica per a tot el centre, basat en l’enriquiment curricular, amb caràcter inclusiu i que incorpora estratègies educatives basades en les evidències actuals.

L’essència de Connectats és crear una xarxa de centres per unificar models d’identificació i itineraris pedagògics, partint de les fortaleses de cada participant, suprimint barreres i oferint un banc de recursos interactiu i accessible per a tota la comunitat educativa. El talent que no es desenvolupa es perd. Per això, Connectats és una oportunitat de creixement i millora de la qualitat educativa amb repercussió directa en l’alumnat i en la societat.

VÍDEO 1

VÍDEO 2

 

 

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha organitzat la Jornada informativa: ‘Per unes relacions digitals saludables’, que s'ha celebrarat el passat dissabte 19 de febrer. En l’acte, s'ha presentat l’informe “L’impacte de la tecnologia en l’adolescència”, elaborat per UNICEF- Comunitat Valenciana.

A més, s'ha comptat amb la participació del responsable de l'àrea de menors de l’Institut Nacional de Ciberseguretat, que ha explicat la finalitat de la institució que dirigeix, els canals de comunicació i denúncia que posen al nostre abast i els programes preventius en ciberseguretat destinats especialment a infants i joves.

Finalment, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha presentat les accions que desenvolupa per combatre el ciberassetjament, així com per detectar, previndre i actuar davant situacions derivades d’un mal ús de les tecnologies, com són les conductes autolesives i suïcides. Així mateix, s'ha abordat la importància de comptar amb la corresponsabilitat de les famílies en l’abordatge de l’ús de les tecnologies de la informació, la comunicació i les relacions (TRIC).

La sessió s'ha retransmet en directe pel canal Youtube i ja està publicat el seu video i materials en l’enllaç que trobareu en la pàgina web: Jornada informativa "Per unes relacions digitals saludables" (19/02/2022)

El 3 de desembre commemorem el dia de les persones amb discapacitat i, alhora i sobretot, el dret a l'educació, el dret a l'accés a la lectura i el dret a participar en les activitats de classe en les mateixes condicions que la resta.

Davant l'escassa oferta de llibres de lectura accessibles per a tot l'alumnat, hem volgut col·laborar amb dos joves creadors, Ricard Tàpera i Carles Ubeefe, autor i il·lustrador de La lluerna morada, per a fer un llibre més accessible a tothom. Per això, l'hem acompanyat de pictogrames que en faciliten la comprensió i s'ha adaptat el llenguatge al mètode de lectura fàcil, per a facilitar-ne la lectura al major nombre possible de xiquets i xiquetes.

Es tracta d'una història que parla sobre els valors de la diversitat i l'amistat, i de la importància de respectar les diferències que ens fan persones úniques i irrepetibles. A través d'un univers animal simbòlic, els nostres xiquets i xiquetes podran aprendre a estimar els altres, a no fer-los de costat, a acollir-los, respectar-los i a crear un vincle d'amistat i de cures amb els seus iguals.

Paral·lelament, per tal de fer més universal i accessible la història, hem col·laborat amb nou centres educatius en la realització d'un vídeo, en el qual són els mateixos alumnes els encarregats de narrar-nos el conte, que també apareix signat en llegua de signes, de manera que la majoria de xiquets i xiquetes tinguen puguen tindre accés a la història.

Amb aquesta finalitat, la conselleria d'Educació, Cultura i Esport, ha adquirit 1149 exemplars per enviar-los a tots CEIP i CEE públics, IES públics que compten amb aules específiques d'educació especial, CEE concertats, i CEIP concertats que compten amb aules de suport a la inclusió, perquè ningú se'n quede sense i el puga gaudir i compartir.

Finalment, volem compartir amb vosaltres unes propostes didàctiques elaborades per la UEO de Xàtiva, de referència en discapacitats intel·lectuals, per a millorar la resposta educativa a l'alumnat amb discapacitat intel·lectual.

Tot plegat, perquè l'amor a la lectura, les històries i la diversitat se celebraren aquest pròxim 3 de desembre, dia de les persones amb discapacitat.

VÍDEO 1

La lluerna morada

VÍDEO 2

La lluerna morada. Com es va fer

VÍDEO 3

La lluerna morada RRSS

 

S'acosta el 25 de novembre, Dia internacional de l'eliminació de la violència contra les dones, per la qual cosa volem, en primer lloc, reconéixer la important tasca que es duu a terme en els centres educatius a través de la posada en marxa de mesures contra la violència masclista, no sols de manera puntual sinó mitjançant la seua inserció en el currículum escolar quotidià.

Després del sincer reconeixement, volem posar el focus en la situació que pateixen les xiquetes i xiquets que viuen en llars on els seus pares, o en alguns casos els seus germans majors, exerceixen violència de gènere. Més enllà de la violència estructural, aquest alumnat està vivint, de forma encarnada, la manifestació més explícita del masclisme, patint doncs una vulneració dels seus drets bàsics.

Atés que també les persones menors es consideren víctimes de violència de gènere, el centre educatiu compleix un paper fonamental com a lloc segur, igualitari i respectuós, que contribueix a pal·liar el mal que l'exposició a la violència pot produir, i prevé el risc de la seua reproducció intergeneracional. Per això cal atendre de forma exquisida, acollir i acompanyar en aquestes situacions, a les persones que es troben en el sistema educatiu.

Sent conscients de la complexitat que ofereixen aquest tipus de situacions, volem recordar-vos la necessitat que la direcció del centre active el Protocol d'actuació per als centres educatius en supòsits de violència de gènere (Ordre 62/2014), si és coneixedora o té indicis de qualsevol situació de violència. A més del servei Dona 24 hores, la Comunitat Valenciana compta amb una xarxa d'Oficines d'Assistència a les Víctimes del Delicte que ofereixen atenció integral i especialitzada. A aquests serveis es poden dirigir tant les víctimes, com qualsevol membre de la comunitat educativa.

Per un món més igualitari i segur.

 

Veure totes les campanyes

El 4 de novembre es va declarar dia internacional contra la violència i l'assetjament escolar. Aquest fenomen ens preocupa, i molt, pel malestar, per les conseqüències, per la seua extensió, que també inunda les xarxes.

El ciberassetjament suposa un dany intencional, reiterat, per part d'una o diverses persones cap a una altra, utilitzant mitjans digitals. A diferència de l'assetjament "tradicional" que es restringeix a l'escola i els seus voltants, i a un horari més o menys definit, el ciberassetjament és continu, 24/7.  

Al nostre territori, comptem amb recursos específics, per previndre i per combatre aquest fenomen tan perniciós, que podeu trobar a la infografia. Tenim un protocol específic a disposició dels centres que detecten casos d'aquestes característiques.

 

Des de la direcció general d'Inclusió Educativa hem commemorat el 27 d'octubredia del TDAH,  i hem tractat de sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància de conéixer les necessitats específiques de suport educatiu associades a aquest trastorn.

Amb aquesta finalitat, la UEO de Dénia, unitat de referència en dificultats específiques de l'aprenentatge (DEA) i trastorn de dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), ha preparat uns recursos que podeu treballar en el marc de l'acció tutorial.  Es tracta d'un cartell, que podeu descarregar ací, o polsant sobre les imatges xicotetes,  juntament amb unes orientacions  i activitats didàctiques, adaptades a les diferents etapes, perquè el professorat les aplique a l'aula i puga millorar la resposta educativa a l'alumnat identificat amb TDAH.

Atés que es tracta d'un trastorn que afecta un percentatge elevat de xiquets, xiquetes i adolescents, us agrairíem que féreu difusió de la campanya entre els membres de la vostra comunitat educativa i que compartíreu el cartell en les instal·lacions del centre o a través de les xarxes i dels canals oficials de comunicació.

Finalment, us recordem que podeu adreçar-vos a la UEO de Dénia per a rebre informació o assessorament en atenció educativa a l'alumnat DEA i TDAH. Mentrestant es posa en marxa el formulari web d'activació de les UEO, podeu dirigir-vos-hi a través del correu: ueodenia@gva.es

Gràcies per endavant per la vostra disponibilitat i per l'empeny de construir centres educatius més accessibles i inclusius.

#27OTDAH

  

Des de la Unitat d'Atenció i Intervenció del PREVI i des de la direcció general d'Inclusió Educativa, presentem la campanya 'Jo practique #CiberBonTracte'. 

A través d'infografies i píndoles informatives, volem recordar a les famílies i l'alumnat quines són les recomanacions per a utilitzar internet i les xarxes socials de manera segura i adequada. Així mateix, volem informar-los sobre les vies de comunicació o denúncia de possibles casos de ciberassetjament, sexting o grooming, entre altres. 

Som conscients que durant l'estat d'alarma i confinament a les nostres llars, el professorat no ha pogut exercir la labor d'observació i acompanyament que exerceix habitualment i, per tant, ha hagut que extremar les precaucions.

A més, el temps que l'alumnat es troba connectat a internet i als dispositius mòbils s'ha incrementat exponencialment i les xarxes socials són, sovint, el mitjà de comunicació preferit per a relacionar-se amb companys, companyes, amistats i familiars.

Per això, hi ha un major risc que es produïsquen situacions conflictives, derivades d'un mal ús de les xarxes i internet.

Per evitar-ho, ens ajudes a difondre el missatge?

Jo practique #CiberBonTracte