Mur de la inclusió - Inclusión Educativa
27 d'octubre: Dia nacional del TDAH
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, i amb motiu del Dia Nacional del TDAH, ens agradaria convidar tota la comunitat educativa a reflexionar i sensibilitzar-se sobre la importància de reconèixer i atendre les necessitats educatives diverses de l'alumnat, promovent un entorn inclusiu que respecte, tant la igualtat d'oportunitats com les diferències individuals.
El nostre principal objectiu és visibilitzar esta realitat, atès que l'alumnat amb TDAH sovint s'enfronta a reptes que impacten no sols en el seu rendiment acadèmic, sinó també en el seu benestar emocional i social. Per este motiu, és essencial que tots els membres de la comunitat educativa, prenguen consciència i adopten mesures que fomenten un espai inclusiu en el qual totes les particularitats siguen reconegudes i valorades.
Per a facilitar este procés, la Unitat Especialitzada d'Orientació de Dénia, especialitzada en el TDAH (Trastorn per Dèficit d'Atenció amb o sense Hiperactivitat), ha preparat un cartell amb dos codis QR. Estos enllacen a un vídeo de sensibilització dirigit a tota la comunitat educativa, així com a una proposta didàctica per a les etapes d'educació infantil, primària i secundària.
Us convidem a compartir este material amb el professorat d'orientació educativa i la resta de l'equip docent. A més, us encoratgem a implementar les activitats de sensibilització proposades, sempre adaptant-les a les necessitats i característiques del vostre alumnat, a través de l'acció tutorial, per a promoure mesures que ajuden a eliminar barreres i a garantir que cada alumne/a tinga l'oportunitat de participar i aprendre en igualtat de condicions.
Finalment, us recordem que teniu a la vostra disposició la Unitat Especialitzada d'Orientació de Dénia per a qualsevol consulta o assessorament que necessiteu per a atendre l'alumnat amb dificultats específiques d'aprenentatge a través d'este enllaç.
Gràcies per la vostra implicació per a contribuir a fer de les nostres escoles espais més inclusius i respectuosos amb la diversitat.
10 d'octubre: Dia mundial de la salut mental i Dia mundial de la visió
Des de la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa i amb motiu del Dia mundial de la salut mental i del Dia mundial de la visió, compartim amb la comunitat educativa uns materials que han elaborat la UEO d'Alacant i la UEO d'Elx respectivament.
Es tracta d'un cartell i d'un vídeo que podeu descarregar i veure polsant sobre les imatges:
Gràcies per la vostra col·laboració i suport per a aconseguir centres educatius respectuosos amb les diferències, accessibles i inclusius.
Descàrrega del cartell // Visualització del vídeo
8 d'octubre: Dia internacional de la dislèxia
Des de la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, i amb motiu del dia internacional de la dislèxia, volem sensibilitzar la comunitat educativa sobre la necessitat d’implementar mesures que donen resposta a la inclusió de tot l’alumnat que presenta este trastorn específic en la lectura i l’escriptura.
Per este motiu, la Unitat Especialitzada d´Orientació de Dénia de l’àmbit de dificultats específiques d’aprenentatge, ha elaborat un cartell que inclou dos codis QR en els quals trobareu un vídeo de sensibilització per a la comunitat educativa i una proposta didàctica.
La UEO de dificultats específiques d'aprenentatge (Dénia) queda a la vostra disposició per a l'assessorament d´alumnat amb estes dificultats.
Gràcies per endavant per la vostra col·laboració i empeny.
28 de setembre: Dia internacional de les persones sordes
Des de la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, i amb motiu de la setmana internacional de les persones sordes, volem sensibilitzar la comunitat educativa sobre la necessitat de millorar les condicions d’accessibilitat de les persones que pateixen algun trastorn auditiu o hipoacúsia.
Amb aquesta finalitat, la Unitat Especialitzada d´Orientació d´Elx de l’àmbit de discapacitat sensorial, ha elaborat un vídeo en el que apareixen persones sordes rellevants, del qual el centre pot disposar com a recurs didàctic, per oferir una oportunitat per a que l'alumnat conega persones sordes referents en la nostra societat i per reforçar la sensibilització envers la discapacitat auditiva.
La UEO de discapacitat sensorial (Elx) queda a la vostra disposició per a l'assessorament d´alumnat amb estes discapacitats.
Gràcies per la vostra sensibilitat i recolzament per a aconseguir centres educatius respectuosos amb les diferències, accessibles i inclusius.
27 de juny: Dia internacional de la sordceguesa
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 27 de juny de 2024, Dia Internacional de la Sordceguesa.
Amb motiu d'esta commemoració i amb l'objecte de donar visibilitat i sensibilitzar sobre les persones sordcegues i afovorir la seua inclusió en l'àmbit educatiu, la UEO de discapacitat sensorial ha elaborat un material, per donar a conèixer mesures de resposta educativa amb aquest alumnat, incloent mesures d'accés, participació i aprenentatge, així com mètodes de comunicació, per al pròxim curs 2024-2025.
Posem a disposició dels centres educatius la UEO de discapacitat sensorial (Elx) per al assessorament d´alumnat amb estes discapacitats.
Gràcies anticipades per la vostra col·laboració.
21 de juny: Dia internacional de l'educació no sexista
L'educació té l’important compromís de formar l'alumnat que definirà els principis que hauran de regir una societat futura justa, igualitària i no sexista. Aquest compromís ha de potenciar en l'alumnat un pensament dinàmic i crític que permeta una lectura integradora i transformadora de la realitat.
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa i la Direcció General d’Igualtat i de l’Institut de les Dones, volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 21 de juny de 2024, Dia Internacional de l'Educació no Sexista i per a tal fi, us proposem realitzar l'activitat que trobareu en este enllaç.
Gràcies anticipades per la vostra col·laboració.
17 de maig: Dia internacional contra l'LGTBIfòbia
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, amb motiu del Dia internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia, volem sensibilitzar la comunitat educativa de la importància de la prevenció, l'acompanyament i la intervenció en casos de LGTBIfòbia en els nostres centres educatius.
L’educació és el pilar fonamental en el qual es construïx el respecte a la diversitat per a evitar l'assetjament escolar per homofòbia. Hem de fomentar el respecte, la igualtat i la llibertat de totes les persones, independentment de la seua orientació sexual, identitat o expressió de gènere.
Per a això, la Unitat Especialitzada d'Orientació d’Igualtat i Diversitat ha dissenyat una infografia que ens presenten recursos i enllaços d'interés davant preguntes i dubtes relacionats amb esta temàtica, educant, conscienciant i treballant per una comunitat educativa diversa.
Finalment, us informem que teniu a la vostra disposició la Unitat Especialitzada d'Orientació de l'Àmbit d'Igualtat i Diversitat, a la qual podeu dirigir-vos per a rebre assessorament a través del següent enllaç:
Gràcies anticipades per la vostra col·laboració i suport en la lluita contra l'LGTBIfòbia.
2 de maig - Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, amb motiu del Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar, volem acompanyar i sensibilitzar la comunitat educativa de la importància de la prevenció, l'acompanyament i la intervenció en casos d'assetjament escolar en els nostres centres educatius.
Com bé saben, la convivència pacífica i el respecte mutu són pilars fonamentals del nostre sistema educatiu, i és la nostra responsabilitat conjunta fomentar un ambient segur i acollidor per a tots els nostres estudiants. La normativa vigent en la Comunitat Valenciana sobre igualtat, convivència i assetjament escolar ens proporciona un marc sòlid per a actuar, però és el compromís diari de tota comunitat educativa el que realment marca la diferència.
Per a això, la Unitat Especialitzada d'Orientació de l'Àmbit de Convivència i Conducta ha dissenyat una infografia que arreplega en un mateix document tot el relatiu a esta temàtica, promovent així una cultura de tolerància i respecte dins de la comunitat escolar.
Finalment, els informem que tenen a la seua disposició la Unitat Especialitzada d'Orientació de l'Àmbit de Convivència i Conducta, a la qual poden dirigir-se per a rebre assessorament a través d'este enllaç.
2 d'abril - Dia mundial de conscienciació sobre l'autisme
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa i en col·laboració amb la UEO de València, volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 2 d'abril de 2024, Dia mundial de conscienciació sobre l'autisme.
14 de març - Dia internacional de les altes capacitats
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa i en col·laboració amb la UEO de Xàtiva, volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 14 de març de 2024, Dia internacional de les altes capacitats.
És un objectiu fonamental considerar a cadascun dels alumnes com algú excepcional i presentar-li les oportunitats d'enriquiment i les ferramentes adequades perquè es treballen i potencien estes capacitats. No volem perdre el talent de la societat del futur.
8 de març - Dia internacional de la dona
Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 8 de març de 2024, Dia internacional de la dona.
Aconseguir la igualtat de gènere és un objectiu vital per a garantir els drets de les dones i les xiquetes en tots els àmbits de la vida. Actuar per a erradicar les desigualtats i replantejar els processos que les sostenen i reproduïxen, és una labor fonamental per a garantir un futur igualitari.
Descàrrega del cartell commemoratiu
Jornada a l'IES Sant Vicent Ferrer (València)
El passat dissabte 6 de maig es va celebrar, a l’IES Sant Vicent Ferrer de València, una jornada de treball molt especial. Alguns representants del Consell Autonòmic d’Infància i Adolescència i alguns membres dels Equips de Mediació i Convivència de diversos centres educatius es van enfrontar al repte de fer propostes de millora als protocols d’intervenció educativa en situacions de maltractament, assetjament escolar i ciberassetjament, actualment en procés de revisió.
No debades, des de la Direcció General de la Infància i l’Adolescència, com des de la Direcció General d’Inclusió Educativa, s’ha volgut organitzar aquesta trobada per a possibilitar la participació dels més jóvens en unes normes que tenen un impacte directe sobre les seues vides. I precisament per això i perquè els nostres xiquets, xiquetes i adolescents són ciutadanes i ciutadans amb drets, que havien de poder expressar-se i posicionar-se sobre aquests temes.
La jornada va ser intensa i molt profitosa, s’hi van articular propostes concretes en matèria de convivència escolar i es va posar de relleu la falta de comunicació que senten, de vegades, per part del món adult, així com la necessitat de tindre referents a qui adreçar-se quan alguna cosa no va bé.
Membres del Consell Autonòmic amb personal de les direccions generals |
Assistents a la jornada amb personal voluntari d’estudis de postgrau |
8 d'abril - Dia del poble gitano
El dia 8 d’abril se celebra el dia del poble gitano, que commemora la celebració del seu primer congrés europeu, que va voler traure de l’oblit la història i la cultura gitanes. La data és important perquè les persones gitanes representen la minoria més majoritària del territori valencià, unes 65000 persones que formen part del nostre teixit social.
És una data, també, important en el calendari escolar, ateses les circumstàncies històriques i culturals que han provocat l’estigma de les persones d’ètnia gitana i l’antigitanisme estructural. Aquesta estigmatització s’ha convertit en una barrera a la seua participació en molts àmbits de la vida, en falta d’adherència al sistema educatiu, en desinterés pels itineraris acadèmics i professionals, i ha acabat condemnant molts dels xiquets i les xiquetes gitanes a viure en la marginació.
A la base d’aquesta problemàtica enquistada hi ha els prejudicis, el desconeixement, les idees preconcebudes i reduïdes envers les persones gitanes. La història de la humanitat ha mantingut en l’alteritat al poble gitano i en poques ocasions li ha mostrat interés o respecte, entenent que les seues particularitats no tenien valor.
Per tot això, com a societat que es vol inclusiva, hem de repensar el tracte que ens donem, hem de valorar i estar orgulloses de les nostres diferències, de la diversitat que ens fa més riques i fortes. En aquest camí, es van publicar ja fa uns anys les Unitats didàctiques d’història i cultura del poble gitano. Ara es presenten aquestes làmines de llengua romaní, per fer una primera aproximació a una cultura que entronca en la cultura occidental, però que s’ha mantingut als marges per la ceguesa i la ignorància de la majoria.
Mirem i apreciem la diversitat que ens envolta. Valorem el camí que fem conjuntament i deixem arrere idees preconcebudes que no ens aporten res com a societat.
Latcho Drom.
2 d'abril - Dia mundial de la conscienciació de l'autisme
Volem celebrar el 2 d’abril, Dia mundial de la conscienciació sobre l’autisme, amb la intenció de fer visibles les barreres que sovint es troba l’alumnat amb TEA. Però sobretot, volem fomentar contextos amigables que contribueixen a promoure la participació i igualtat d’oportunitats de les persones autistes i les seues famílies.
Per aquest motiu, des de la Unitat Especialitzada d’Orientació de València, han preparat materials que us ajudaran a millorar l’accessibilitat i la resposta educativa a l’alumnat amb TEA. Cal destacar, especialment, la publicació de materials de sensibilització per a commemorar el 2 d’abril i afavorir el canvi de mirada. Pel seu interés, ens agradaria que els difonguéreu entre els equips i departaments d’orientació educativa, el professorat tutor i la resta de membres de la comunitat educativa. Els materials de la campanya consten de:
-
Un llibre il·lustrat presentat en diferents formats: Accessibilitat per a totes les persones (format audiollibre i format revista) que, per mitjà d’il·lustracions de situacions quotidianes en l’àmbit escolar ens ajudarà a comprendre millor les barreres que troba una part del nostre alumnat i com de fàcil és preveure i anticipar-se a aquests obstacles per oferir-los una vida de qualitat i més oportunitats de participació en el centre, en condicions d’igualtat amb la resta d’alumnes.
-
Un vídeo explicatiu, perquè el pugueu visionar al centre i a les aules i ajudar a prendre’n consciència.
-
I aquesta proposta didàctica, perquè la treballeu amb el vostre alumnat. Es tracta del material de la campanya #diguemliPelSeuNom que podeu trobar en la pàgina Día Mundial del Autismo (diamundialautismo.com).
Esperem que us sumeu a la iniciativa i que, entre totes i tots, fem possible una escola més igualitària i humana, inclusiva!
I Congrés Internacional Connectats
El 24 i 25 de març, València es convertirà en el centre neuràlgic del Desenvolupament del Talent i l'atenció a les Altes Capacitats. A la ciutat de les arts i les ciències confluiran per compartir, debatre i contrastar les seves experiències, grans figures internacionals, experts nacionals, professionals de l'educació, alumnes i famílies. És una gran oportunitat de conéixer de prop "Connectats", programa que promou el desenvolupament del talent de tot l'alumnat en els centres educatius de la Comunitat Valenciana, creant una xarxa de centres promotors del talent. Constitueix un programa organitzatiu i d'intervenció pedagògica per a tot el centre, basat en l' enriquiment curricular, amb caràcter inclusiu i que incorpora estratègies educatives basades en les evidències actuals.
|
|
|
Accessos Sessió divendres 24/03/23 |
Accessos Sessió dissabte 25/03/23 |
8 de març - Dia internacional de la dona
Com cada any arriba el 8 de març i els centres educatius es tornen violeta. Nosaltres ho hem volgut celebrar amb el CEIP 9 d’Octubre d’Alcàsser llegint un conte sobre una dona capdavantera, amb la seua autora, amb la protagonista de la història i xarrant amb l’alumnat. Us deixem l’enllaç al vídeo per si us inspira a fer alguna activitat semblant.
Recordem moltes fites aconseguides, com Susi que es va posar uns pantalons i ja mai se’ls va traure; com el divorci, la supressió dels permisos de l’home per aconseguir passaport o obrir un compte bancari... Hem avançat molt en els darrers anys, però continuem tenint pendent posar-nos alguns altres pantalons i treure’ns moltes coses que ens continuen imposant.
Si bé pareix que no hi ha obstacles evidents, des de les escoles hem de continuar visibilitzant les desigualtats estructurals, perquè hi són, i les diferències de drets i oportunitats continuen presents. Des de les qüestions més subtils, com pot ser l’ocupació dels espais físics al pati o a l’aula, l’ús dels temps de paraula o la tria “lliure” d’esports i activitats, fins a elements més flagrants de desigualtat, com la manca de conciliació real, l’assignació de les tasques de les cures a les dones, que els impossibilita optar a càrrecs de més responsabilitat en l’àmbit laboral, o la inseguretat que continua acompanyant les xiquetes i dones en els espais públics, només pel fet de ser-ho.
Hem de trencar amb el miratge de la igualtat, ser rigoroses en les nostres anàlisis de les situacions socials, adoptant un prisma interseccional. Les dones representem més del 50% de la població, per tant, en som moltes, de moltes realitats i condicions, i que vivim opressions diferents. D’això, també n’hem de parlar.
Parlem, reflexionem, construïm una societat més inclusiva, democràtica i, per tant, més igualitària.
La lluita feminista continua.
Seguim!
3 de desembre - Dia internacional de les persones amb discapacitat
El dia 3 de desembre celebrem el Dia internacional de les persones amb discapacitat. La resposta educativa a l'alumnat amb discapacitat és un element clau per a la transformació del nostre model educatiu i social. Eduquem amb la premissa que totes les persones tenen el mateix dret a participar, aprendre i desenvolupar-se en entorns comuns, que es reconega el seu talent i a sentir-se acompanyats en els respectius projectes de vida.
Per això, és necessari que totes les persones implicades en el fet educatiu assumim aquesta responsabilitat compartida, que donem veu als protagonistes, implicant les famílies i la totalitat d'agents educatius i sociocomunitaris.
La inclusió educativa és un dret, i des de la UEO de Xàtiva, de referència en altes capacitats i discapacitat intel·lectual, es posen a la vostra disposició per assessorar-vos i acompanyar-vos en el repte educatiu de la inclusió.
Com deia Margaret Mead: Ajudar algú a travessar una dificultat és el punt de partida de la civilització. Gràcies per haver iniciat el viatge emocionant cap a la inclusió de tot l’alumnat i ens trobem en el camí.
Es tracta d’un programa que comportarà la realització de tallers dialògics en els centres d’educació secundària obligatòria de tot el territori, públics i concertats, dirigits a l’alumnat de segon i quart d’ESO i impartits per psicòlegs i psicòlogues especialistes en la matèria. Els tallers, a més, es desenvoluparan en coordinació amb el professorat d’orientació educativa, els equips directius i el professorat tutor.
És una iniciativa necessària, ateses les circumstàncies socials que estem vivint i la situació de la salut mental de la població adolescent en general. Com a Administració educativa, i com a societat, tenim la responsabilitat de no mirar cap a un altre costat i actuar-hi. Per això, ens hem marcat l’objectiu que cap adolescent es quede arrere; d’augmentar la capacitat del sistema educatiu per a detectar possibles situacions de risc; d’abordar un tema que no es pot ni obviar ni amagar; de crear espais on els adolescents puguen autoavaluar-se i expressar-se; i on els professionals de l’educació se senten acompanyats en el procés de detecció de conductes nocives per al nostre alumnat.
Tot plegat, perseguim de millorar el benestar emocional de jóvens i adolescents, perquè volem que se senten persones empoderades, que aprenguen a gestionar les seues emocions i autoregular-se; que siguen capaços i capaces de millorar les seues relacions personals; i que tinguen esperança en el futur i sentit de la vida.
L’educació sexual és un dret i una qüestió fonamental en educació especial. Totes les persones som sexuades i som sexuals, per tant, cal acompanyar aquest aspecte del desenvolupament, fent-lo especialment explícit per a les persones amb més necessitats de suport. Igual que tractem de fer accessibles la resta de continguts educatius, aquesta Guia d’educació sexual integral per a educació especial tracta de fer realitat el dret d’accés a l’educació de tot l’alumnat.
La formació professional aspira a generar professionals, amb un alt nivell de competència tècnica, però també personal i social. La sexualitat és una dimensió bàsica de totes les persones, que cal també refinar de cara a una major satisfacció personal, a unes millors interaccions amb la resta de persones i a un desenvolupament complet. En FP no es deixa de banda l’evolució personal de l’alumnat, i aquesta Guia d’educació sexual integral per a formació professional és una ferramenta clau per tal d’acompanyar-la.
8 d'octubre - Dia internacional de la dislèxia
Des de la direcció general d’Inclusió Educativa volem commemorar el 8 d’octubre, dia internacional de la dislèxia, per conscienciar la comunitat educativa sobre les barreres a què s’enfronta el nostre alumnat en el seu dia a dia.
Per aquest motiu, us presentem la campanya informativa i de sensibilització que ha elaborat la UEO de Dénia, que està dirigida tant al professorat com a les famílies. A més, s’inclouen unes activitats didàctiques que es poden treballar dins el marc de l’acció tutorial.
Finalment, us recordem que compteu amb la Unitat Especialitzada d'Orientació de Dénia, referent en dificultats específiques de l’aprenentatge i trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat, a la qual podeu adreçar-vos per a rebre informació o assessorament en l’atenció educativa a l’alumnat amb DEA i TDAH. Ací, el formulari d’activació de la UEO.
Gràcies per endavant pel vostre compromís amb la inclusió educativa.