Normativa - Evaluación Educación
NORMATIVA
Avaluacions LOMLOE
La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOMLOE), proposa la realització de dos tipus d'avaluació del sistema educatiu: avaluació general del sistema i avaluació de diagnòstic. Tots dos tipus d'avaluació tenen com a objectiu recopilar informació sobre el sistema educatiu mitjançant la valoració de les competències adquirides pels estudiants amb relació al seu context socioeconòmic i familiar. Els resultats de les avaluacions generals del sistema educatiu pretenen impulsar processos d'innovació i compromisos de revisió i millora de l'educació en tot el sistema.
Segons recull l'article 140, la finalitat de l'avaluació «no podrà emparar que els resultats de les avaluacions del sistema educatiu, independentment de l'àmbit territorial estatal o autonòmic en el qual s'apliquen, puguen ser utilitzats per a valoracions individuals de l'alumnat o per a establir classificacions dels centres».
En definitiva, es tracta de valorar de quina manera el sistema educatiu prepara a l'alumnat per a progressar amb garanties d'èxit en el seu itinerari formatiu i assumir el seu paper com a part d'una ciutadania compromesa en la societat del segle XXI.
Avaluació general del sistema educatiu
Aquestes avaluacions, regulades en l'article 143 de la LOMLOE, es realitzaran en 6é curs d'Educació Primària i en 4t curs d'Educació Secundària Obligatòria, amb caràcter mostral i pluriennal.
L'Institut Nacional d'Avaluació Educativa establirà, en col·laboració amb els departaments i òrgans d'avaluació educativa de les comunitats autònomes, els estàndards bàsics metodològics i científics que garantisquen la qualitat, validesa i fiabilitat de les avaluacions, i la Conferència Sectorial d'Educació vetlarà perquè es realitzen amb criteris d'homogeneïtat. Aquestes avaluacions permetran obtindre dades representatives de l'alumnat, dels centres de les comunitats autònomes i del conjunt de l'estat, i tractaran sobre les competències adquirides per les i els alumnes. Tenen caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres i informatiu per a les famílies i per al conjunt de la comunitat educativa.
Com que en finalitzar les diferents etapes educatives resulta d'interés conéixer el nivell d'adquisició de les competències clau per part de l'alumnat en l'àmbit global (nacional o de comunitat autònoma) i no de manera individualitzada, sembla adequat que aquesta avaluació es configure a partir dels descriptors operatius en els quals s'expressen aquestes competències, explícitament presents en el Perfil d'eixida de l'alumnat en acabar l'educació bàsica.
En l'actualitat s'està treballant en l'elaboració dels marcs d'avaluació, en les proves per a aquestes avaluacions i els qüestionaris de context. Pròximament, es faran públics aquests marcs d'avaluació i models d'unitats d'avaluació.
Al maig i juny de 2023 es farà el treball de camp de l'avaluació inicial, que servirà com a pilot d'aquestes avaluacions.
Avaluació de diagnòstic
Els articles 21 i 29 de la LOMLOE regulen les Avaluacions de diagnòstic. Tenen caràcter formatiu i intern. Les realitzaran des del curs 2023-2024 tots els centres educatius i en aquestes participarà tot l'alumnat matriculat en el sistema educatiu espanyol en els cursos als quals aquesta es dirigeix a:
- Quart curs d'Educació Primària
- Segon curs d'Educació Secundària Obligatòria
En l'avaluació participarà tot l'alumnat, és a dir, té un caràcter censal.
-
La realització d'aquestes avaluacions és responsabilitat de les administracions educatives, que les desenvoluparan i controlaran en els centres que en depenguen. A més, les administracions educatives proporcionaran els models i suports necessaris perquè tots els centres puguen realitzar-les de manera adequada.
- Es comprovarà, almenys, el grau de domini de la competència en comunicació lingüística i de la competència matemàtica. Tenen caràcter informatiu, formatiu i orientador per als centres, per al professorat, per a l'alumnat i les seues famílies i per al conjunt de la comunitat educativa.
- Les administracions educatives promouran que els centres educatius tinguen en compte els resultats d'aquestes avaluacions en el disseny dels seus plans de millora. Aquests inclouran propostes d'actuació que contribuïsquen al fet que l'alumnat aconseguisca les competències establides, permeten adoptar mesures de millora de la qualitat i l'equitat de l'educació i orienten la pràctica docent.
- En la realització dels marcs teòrics comuns que serviran de referència per a aquestes avaluacions col·laboraran l'Institut Nacional d'Avaluació Educativa i els organismes corresponents de les administracions.
- L'INEE serà el responsable de la realització material d'aquestes avaluacions en l'àmbit de competència de l'MEFP (Ceuta, Melilla, CIDEAD i centres docents de titularitat de l'Estat espanyol a l'exterior).
En l'actualitat s'està treballant en l'elaboració dels marcs d'avaluació i en les proves per a aquestes avaluacions. Pròximament, es faran públics aquests marcs d'avaluació i models d'unitats d'avaluació.
Legislació vigent
- Reial decret 157/2022, d'1 de març, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Primària
- Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Secundària Obligatòria.
- Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims del Batxillerat.