Organismes

Portals

Campanya actual

Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa i en col·laboració amb la UEO de Xàtiva, volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 14 de març de 2024, Dia internacional de les altes capacitats.

És un objectiu fonamental considerar a cadascun dels alumnes com algú excepcional i presentar-li les oportunitats d'enriquiment i les ferramentes adequades perquè es treballen i potencien estes capacitats. No volem perdre el talent de la societat del futur.

Accés al vídeo commemoratiu

 

Campanyes anteriors

Des de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa volem celebrar i commemorar amb tota la comunitat educativa el 8 de març de 2024, Dia internacional de la dona.

Aconseguir la igualtat de gènere és un objectiu vital per a garantir els drets de les dones i les xiquetes en tots els àmbits de la vida. Actuar per a erradicar les desigualtats i replantejar els processos que les sostenen i reproduïxen, és una labor fonamental per a garantir un futur igualitari.

Descàrrega del cartell commemoratiu

 

El passat dissabte 6 de maig es va celebrar, a l’IES Sant Vicent Ferrer de València, una jornada de treball molt especial. Alguns representants del Consell Autonòmic d’Infància i Adolescència i alguns membres dels Equips de Mediació i Convivència de diversos centres educatius es van enfrontar al repte de fer propostes de millora als protocols d’intervenció educativa en situacions de maltractament, assetjament escolar i ciberassetjament, actualment en procés de revisió.

No debades, des de la Direcció General de la Infància i l’Adolescència, com des de la Direcció General d’Inclusió Educativa, s’ha volgut organitzar aquesta trobada per a possibilitar la participació dels més jóvens en unes normes que tenen un impacte directe sobre les seues vides. I precisament per això i perquè els nostres xiquets, xiquetes i adolescents són ciutadanes i ciutadans amb drets, que havien de poder expressar-se i posicionar-se sobre aquests temes.

La jornada va ser intensa i molt profitosa, s’hi van articular propostes concretes en matèria de convivència escolar i es va posar de relleu la falta de comunicació que senten, de vegades, per part del món adult, així com la necessitat de tindre referents a qui adreçar-se quan alguna cosa no va bé.

Membres del Consell Autonòmic amb personal de les direccions generals

Assistents a la jornada amb personal voluntari d’estudis de postgrau

Xiquetes, xiquets i adolescents participants de la jornada

 

El dia 8 d’abril se celebra el dia del poble gitano, que commemora la celebració del seu primer congrés europeu, que va voler traure de l’oblit la història i la cultura gitanes. La data és important perquè les persones gitanes representen la minoria més majoritària del territori valencià, unes 65000 persones que formen part del nostre teixit social.

És una data, també, important en el calendari escolar, ateses les circumstàncies històriques i culturals que han provocat l’estigma de les persones d’ètnia gitana i l’antigitanisme estructural. Aquesta estigmatització s’ha convertit en una barrera a la seua participació en molts àmbits de la vida, en falta d’adherència al sistema educatiu, en desinterés pels itineraris acadèmics i professionals,  i ha acabat condemnant molts dels xiquets i les xiquetes gitanes a viure en la marginació.

A la base d’aquesta problemàtica enquistada hi ha els prejudicis, el desconeixement, les idees preconcebudes i reduïdes envers les persones gitanes. La història de la humanitat ha mantingut en l’alteritat al poble gitano i en poques ocasions li ha mostrat interés o respecte, entenent que les seues particularitats no tenien valor.

Per tot això, com a societat que es vol inclusiva, hem de repensar el tracte que ens donem, hem de valorar i estar orgulloses de les nostres diferències, de la diversitat que ens fa més riques i fortes. En aquest camí, es van publicar ja fa uns anys les Unitats didàctiques d’història i cultura del poble gitano. Ara es presenten aquestes làmines de llengua romaní, per fer una primera aproximació a una cultura que entronca en la cultura occidental, però que s’ha mantingut als marges per la ceguesa i la ignorància de la majoria.

Mirem i apreciem la diversitat que ens envolta. Valorem el camí que fem conjuntament i deixem arrere idees preconcebudes que no ens aporten res com a societat.

Latcho Drom.

Accés a làmines de vocabulari bàsic

 

Volem celebrar el 2 d’abril, Dia mundial de la conscienciació sobre l’autisme, amb la intenció de fer visibles les barreres que sovint es troba l’alumnat amb TEA. Però sobretot, volem fomentar contextos amigables que contribueixen a promoure la participació i igualtat d’oportunitats de les persones autistes i les seues famílies.

Per aquest motiu, des de la Unitat Especialitzada d’Orientació de València, han preparat materials que us ajudaran a millorar l’accessibilitat i la resposta educativa a l’alumnat amb TEA. Cal destacar, especialment, la publicació de materials de sensibilització per a commemorar el 2 d’abril i afavorir el canvi de mirada. Pel seu interés, ens agradaria que els difonguéreu entre els equips i departaments d’orientació educativa, el professorat tutor i la resta de membres de la comunitat educativa. Els materials de la campanya consten de:

  • Un llibre il·lustrat presentat en diferents formats: Accessibilitat per a totes les persones (format audiollibre i format revista) que, per mitjà d’il·lustracions de situacions quotidianes en l’àmbit escolar ens ajudarà a comprendre millor les barreres que troba una part del nostre alumnat i com de fàcil és preveure i anticipar-se a aquests obstacles per oferir-los una vida de qualitat i més oportunitats de participació en el centre, en condicions d’igualtat amb la resta d’alumnes.

  • Un vídeo explicatiu, perquè el pugueu visionar al centre i a les aules i ajudar a prendre’n consciència.

  • I aquesta proposta didàctica, perquè la treballeu amb el vostre alumnat. Es tracta del material de la campanya #diguemliPelSeuNom que podeu trobar en la pàgina Día Mundial del Autismo (diamundialautismo.com).

Esperem que us sumeu a la iniciativa i que, entre totes i tots, fem possible una escola més igualitària i humana, inclusiva!

 

El 24 i 25 de març, València es convertirà en el centre neuràlgic del Desenvolupament del Talent i l'atenció a les Altes Capacitats. A la ciutat de les arts i les ciències confluiran per compartir, debatre i contrastar les seves experiències, grans figures internacionals, experts nacionals, professionals de l'educació, alumnes i famílies. És una gran oportunitat de conéixer de prop "Connectats", programa que promou el desenvolupament del talent de tot l'alumnat en els centres educatius de la Comunitat Valenciana, creant una xarxa de centres promotors del talent. Constitueix un programa organitzatiu i d'intervenció pedagògica per a tot el centre, basat en l' enriquiment curricular, amb caràcter inclusiu i que incorpora estratègies educatives basades en les evidències actuals.

Accés al Programa

Accessos Sessió divendres 24/03/23

Versió original

Traducció simultània a l’anglés

Accessos Sessió dissabte 25/03/23

Versió original

Traducció simultània a l’anglés

 

Com cada any arriba el 8 de març i els centres educatius es tornen violeta. Nosaltres ho hem volgut celebrar amb el CEIP 9 d’Octubre d’Alcàsser llegint un conte sobre una dona capdavantera,  amb la seua autora, amb la protagonista de la història i xarrant amb l’alumnat. Us deixem l’enllaç al vídeo per si us inspira a fer alguna activitat semblant.

Recordem moltes fites aconseguides, com Susi que es va posar uns pantalons i ja mai se’ls va traure; com el divorci, la supressió dels permisos de l’home per aconseguir passaport o obrir un compte bancari... Hem avançat molt en els darrers anys, però continuem tenint pendent posar-nos alguns altres pantalons i treure’ns moltes coses que ens continuen imposant.

Si bé pareix que no hi ha obstacles evidents, des de les escoles hem de continuar visibilitzant les desigualtats estructurals, perquè hi són, i les diferències de drets i oportunitats continuen presents. Des de les qüestions més subtils, com pot ser l’ocupació dels espais físics al pati o a l’aula, l’ús dels temps de paraula o la tria “lliure” d’esports i activitats, fins a elements més flagrants de desigualtat, com la manca de conciliació real, l’assignació de les tasques de les cures a les dones, que els impossibilita optar a càrrecs de més responsabilitat en l’àmbit laboral, o la inseguretat que continua acompanyant les xiquetes i dones en els espais públics, només pel fet de ser-ho.

Hem de trencar amb el miratge de la igualtat, ser rigoroses en les nostres anàlisis de les situacions socials, adoptant un prisma interseccional. Les dones representem més del 50% de la població, per tant, en som moltes, de moltes realitats i condicions, i que vivim opressions diferents. D’això, també n’hem de parlar.

Parlem, reflexionem, construïm una societat més inclusiva, democràtica i, per tant, més igualitària.

La lluita feminista continua.

Seguim!

Accés al vídeo

 

El dia 3 de desembre celebrem el Dia internacional de les persones amb discapacitat. La resposta educativa a l'alumnat amb discapacitat és un element clau per a la transformació del nostre model educatiu i social. Eduquem amb la premissa que totes les persones tenen el mateix dret a participar, aprendre i desenvolupar-se en entorns comuns, que es reconega el seu talent i a sentir-se acompanyats en els respectius projectes de vida. 

Per això, és necessari que totes les persones implicades en el fet educatiu assumim aquesta responsabilitat compartida, que donem veu als protagonistes, implicant les famílies i la totalitat d'agents educatius i sociocomunitaris. 

La inclusió educativa és un dret, i des de la UEO de Xàtiva, de referència en altes capacitats i discapacitat intel·lectual, es posen a la vostra disposició per assessorar-vos i acompanyar-vos en el repte educatiu de la inclusió.

Com deia Margaret Mead: Ajudar algú a travessar una dificultat és el punt de partida de la civilització. Gràcies per haver iniciat el viatge emocionant cap a la inclusió de tot l’alumnat i ens trobem en el camí.

Accés al vídeo

 

Es tracta d’un programa que comportarà la realització de tallers dialògics en els centres d’educació secundària obligatòria de tot el territori, públics i concertats, dirigits a l’alumnat de segon i quart d’ESO i impartits per psicòlegs i psicòlogues especialistes en la matèria. Els tallers, a més, es desenvoluparan en coordinació amb el professorat d’orientació educativa, els equips directius i el professorat tutor.

És una iniciativa necessària, ateses les circumstàncies socials que estem vivint i la situació de la salut mental de la població adolescent en general. Com a Administració educativa, i com a societat, tenim la responsabilitat de no mirar cap a un altre costat i actuar-hi. Per això, ens hem marcat l’objectiu que cap adolescent es quede arrere; d’augmentar la capacitat del sistema educatiu per a detectar possibles situacions de risc; d’abordar un tema que no es pot ni obviar ni amagar; de crear espais on els adolescents puguen autoavaluar-se i expressar-se; i on els professionals de l’educació se senten acompanyats en el procés de detecció de conductes nocives per al nostre alumnat.

Tot plegat, perseguim de millorar el benestar emocional de jóvens i adolescents, perquè volem que se senten persones empoderades, que aprenguen a gestionar les seues emocions i autoregular-se; que siguen capaços i capaces de millorar les seues relacions personals; i que tinguen esperança en el futur i sentit de la vida.

Accés al videoclip de la cançó "Som Imprescindibles"

Accés al Making of del videoclip

Descàrrega de l'àudio de la cançó

L’educació sexual és un dret i una qüestió fonamental en educació especial. Totes les persones som sexuades i som sexuals, per tant, cal acompanyar aquest aspecte del desenvolupament, fent-lo especialment explícit per a les persones amb més necessitats de suport. Igual que tractem de fer accessibles la resta de continguts educatius, aquesta Guia d’educació sexual integral per a educació especial tracta de fer realitat el dret d’accés a l’educació de tot l’alumnat.

La formació professional aspira a generar professionals, amb un alt nivell de competència tècnica, però també personal i social. La sexualitat és una dimensió bàsica de totes les persones, que cal també refinar de cara a una major satisfacció personal, a unes millors interaccions amb la resta de persones i a un desenvolupament complet. En FP no es deixa de banda l’evolució personal de l’alumnat, i aquesta Guia d’educació sexual integral per a formació professional és una ferramenta clau per tal d’acompanyar-la.

Accés a la Guia per a educació especial

Accés a la Guia per a formació professional

 

Des de la direcció general d’Inclusió Educativa volem commemorar el 8 d’octubre, dia internacional de la dislèxia, per conscienciar la comunitat educativa sobre les barreres a què s’enfronta el nostre alumnat en el seu dia a dia.

Per aquest motiu, us presentem la campanya informativa i de sensibilització que ha elaborat la UEO de Dénia, que està dirigida tant al professorat com a les famílies. A més, s’inclouen unes activitats didàctiques que es poden treballar dins el marc de l’acció tutorial.
 
Finalment, us recordem que compteu amb la Unitat Especialitzada d'Orientació de Dénia, referent en dificultats específiques de l’aprenentatge i trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat, a la qual podeu adreçar-vos per a rebre informació o assessorament en l’atenció educativa a l’alumnat amb DEA i TDAH. Ací, el formulari d’activació de la UEO.

Gràcies per endavant pel vostre compromís amb la inclusió educativa.

Accés al vídeo

Accés a les propostes didàctiques

Accés al document

 

Como cada año, al llegar finales de septiembre, celebramos la semana internacional de las personas sordas. Esta conmemoración data del 1958 y fue propiciada por la Federación Mundial de Personas Sordas (WFD, sigla en inglés). Se trata de un acontecimiento de carácter reivindicativo en que las comunidades sordas de todo el mundo expresan sus demandas en cuestión de derechos, a la vez que reivindican la riqueza de la cultura sorda y de la lengua de signos.

Por eso, la Unidad Especializada de Orientación de Elche, de referencia en el ámbito de las discapacidades sensoriales, quiere sensibilizar a las comunidades educativas de todo el país porque tomen conciencia de la importancia de adaptar los centros educativos a la diversidad de alumnado que acogen.

Con este objetivo, nos han preparado esta videopresentación para dar visibilidad a las personas sordas y promover medidas educativas que mejoran las condiciones de accesibilidad y los aprendizajes del alumnado sordo.

Esperamos que os guste y que, entre todas y todos, continuemos transformando los centros educativos en espacios más inclusivos y amables.

Accés al vídeo

Accés al document

Accés al cartell

 

Com les gotes d’aigua, les persones som diverses, úniques i irrepetibles. Vistes des de lluny, podem paréixer iguals, però quant més ens apropem i  ens coneixem, més diferències hi trobem. Aquesta és la riquesa de les societats plurals, formades per persones de tot tipus i amb projectes vitals molt diferents.

El 17 de maig es commemora el dia internacional contra l’LGTBIfòbia, en record del dia en què l’OMS va decidir, per fi, suprimir l’homosexualitat (de dones i homes) del catàleg de malalties mentals (DSM). Aquella decisió va suposar un gran pas endavant en l’eliminació dels prejudicis institucionals.

L’amor no és un problema, l’LGTBIfòbia sí. La mar no seria igual sense totes i cadascuna de les gotes d’aigua que la conformen. Les societats tampoc. Són l’hàbitat on estem totes juntes i  necessitem viure-hi en harmonia, sentir-nos estimades i reconegudes. És per això que cal desmuntar les pors, el desconeixement i els prejudicis envers els altres que encara trobem al nostre voltant.

En la infografia que hem preparat, us facilitem algunes idees per continuar avançant cap a la igualtat desitjada, aquella que ens permeta ser iguals i alhora diferents. Cada persona amb les seues característiques pròpies, conformant la mar alegre que volem que siga la nostra societat.

Moltes gràcies pels vostres esforços.

Descàrrega de la infografia

El 2 de mayo ha sido el día internacional contra el acoso escolar. Las escuelas son y tienen que ser espacios seguros para todas las personas. No podemos permitir que puedan alojar ningún tipo de violencia, ni mucho menos llegar a situaciones en que esta se pueda consolidar en forma de acoso o ciberacoso. Este primer trimestre ya os hicimos llegar una infografía con recursos al respeto.
 
Estamos a punto de publicar un nuevo decreto de igualdad y convivencia que pone el énfasis en la prevención, en la generación de espacios que resultan verdaderamente protectores. La convivencia positiva es una experiencia que se tiene que garantizar en los centros educativos, aprovechando estos entornos para desarrollar la competencia socioemocional, imprescindible para la vida.

Al decreto se genera un nuevo marco facilitador para una igualdad efectiva, para una justicia social que nos permita cobrar conciencia de nuestros privilegios para evitar, desde estos, oprimir a las personas que son potencialmente vulnerables. Hay que desarrollar una mirada interseccional, para valorar los diferentes vectores de vulnerabilidad que sitúan a la persona en una posición concreta en la sociedad. Queremos potenciar una ciudadanía global y crítica, responsable de sus actos y de sus inacciones.

En este sentido, os facilitamos este cartel para colgar en vuestro centro, con un mensaje muy claro «El acoso es cosa de todas». Ninguna persona es ni puede ser neutra en una situación de violencia. Hay que denunciar, tanto si somos víctimas como si somos espectadoras de una situación violenta. Tendremos que buscar ayuda, cuando no sabemos afrontar la situación por nuestra cuenta. En definitiva, nos tenemos que implicar, todas las personas, para que el acoso deje de ser una realidad y solo se pueda encontrar en los libros de historia.

Descarga del cartel

En aquest cas, s’entrecreuen, com a mínim, dos vectors clars de discriminació: el gènere i l’antigitanisme estructural. L’absència de referents provoca una falta de motivació i d’expectatives, ja que els camins a seguir estan molt delimitats. Aquesta situació és especialment preocupant i tenim una responsabilitat com a societat que es vol inclusiva i possibilitadora d’oportunitats per a totes les persones. Des de la nostra posició privilegiada com a docents i com a guies, tenim el repte de generar aquestes possibilitats al nostre alumnat, de cercar referents potents, vàlids i engrescadors per a totes les xiquetes i xiquets gitanos, i mostrar-los el camí cap a un projecte vital autònom. Us volem donar alguns exemples.

Sofia Kovalevskaya, va ser la primera dona que va aconseguir plaça de professora universitària a Europa (a Suècia, el 1881), fou matemàtica i escriptora. Pastora Filigrana, advocada i membre d’advocades Societat Cooperativa Andalusa. Tera Fabianová, operadora de grua al Metro de Praga i escriptora amplament reconeguda a Txèquia. Pilar Távora, directora de cinema, guionista i productora. Lita Cabellut, assentada hui dia als Països Baixos, és una de les artistes plàstiques espanyoles més reconegudes a escala mundial. N’hi ha moltes més, de referents, com podeu veure en aquest article, i us convidem a investigar i descobrir-ne més encara.

Per això, coincidint amb el 8 d’abril, totes i tots podem col·laborar en la promoció i la inclusió de les persones gitanes, amb xicotetes accions, mantenint unes expectatives altes sobre l’alumnat, en especial sobre les xiquetes i xiquets gitanos, visibilitzant referents de gitanos i gitanes rellevants i marcant fites a seguir que faciliten el seu recorregut per l’escola i per la vida.

Latcho Drom

Enllaç a les unitats didàctiques del poble gitano (REICO)

Sota el lema ‘Un feliç viatge per la vida’, ens volem unir a la campanya  del Dia mundial de conscienciació sobre l’autisme 2022, amb la finalitat de contribuir a generar cultures més inclusives i a millorar la qualitat de vida de les persones amb autisme i la de les seues famílies.

Per això, volíem compartir amb vosaltres els materials elaborats per la Unitat Especialitzada d’Orientació de València, de referència en l’àmbit TEA i convidar-vos a treballar-los als vostres centres.

En el següent recull hi trobareu guies esplèndides elaborades per diferents organismes i associacions que us ajudaran a conéixer les característiques de l’autisme i les implicacions que es deriven a nivell escolar, així com un ampli recull de materials audiovisuals, cançons, contes i jocs adequats per treballar-los amb l’alumnat dels distints nivells educatius: Materials: Un feliç viatge per la vida

A més, al document explicatiu de sota, trobareu informació sobre la realitat de les persones amb TEA i pautes molt senzilles que poden ajudar a millorar l’atenció educativa que rep el nostre alumnat.

Continuem treballant per uns centres  més inclusius i amigables per a l’autisme i per a tota la diversitat i riquesa que tenim a les nostres aules.

 

Conéixer el TEA

Vídeo Dia mundial de conscienciació sobre l'autisme

Una vegada més, per desgràcia, assistim a un conflicte bèl·lic sense sentit, que provoca el desplaçament forçós de moltes persones que han de buscar entorns més segurs on refugiar-se. No és un fenomen nou, ni possiblement serà l'última vegada que ens trobem amb alumnat desplaçat per falta de seguretat en els països d'origen. Ucraïna és un país de l'est d'Europa que, com totes sabem, està travessant una situació insostenible per a la societat civil. És per això que, des dels nostres centres educatius, hem de tractar de facilitar una acollida i una proximitat, el més cuidada possible, a aquestes xiquetes, xiquets i famílies, des de l'empatia amb les circumstàncies que estan vivint.

Enllaç al document

Les altes capacitats són una realitat complexa i desconeguda per a la majoria dels membres de la comunitat educativa. Sovint, aquest alumnat no rep l’atenció que requereixen les seues necessitats educatives. Des de la Conselleria d’Educació es vol donar resposta a aquesta demanda i augmentar la visibilitat d’aquest col·lectiu, sensibilitzar els centres educatius i impulsar eines per a una resposta educativa inclusiva.

Amb el nou model d’orientació implementat aquest curs, i des de la Unitat Especialitzada d’Orientació de Xàtiva, referent en altes capacitats intel·lectuals, s’està desenvolupant el projecte Connectats, amb la col·laboració del CEFIRE, la Universitat de València, les associacions d’altes capacitats del nostre territori i els centres educatius. Connectats és un projecte que promou el desenvolupament del talent de tot l’alumnat als centres educatius de la Comunitat Valenciana. Constitueix un programa organitzatiu i d’intervenció pedagògica per a tot el centre, basat en l’enriquiment curricular, amb caràcter inclusiu i que incorpora estratègies educatives basades en les evidències actuals.

L’essència de Connectats és crear una xarxa de centres per unificar models d’identificació i itineraris pedagògics, partint de les fortaleses de cada participant, suprimint barreres i oferint un banc de recursos interactiu i accessible per a tota la comunitat educativa. El talent que no es desenvolupa es perd. Per això, Connectats és una oportunitat de creixement i millora de la qualitat educativa amb repercussió directa en l’alumnat i en la societat.

VÍDEO 1

VÍDEO 2

 

 

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha organitzat la Jornada informativa: ‘Per unes relacions digitals saludables’, que s'ha celebrarat el passat dissabte 19 de febrer. En l’acte, s'ha presentat l’informe “L’impacte de la tecnologia en l’adolescència”, elaborat per UNICEF- Comunitat Valenciana.

A més, s'ha comptat amb la participació del responsable de l'àrea de menors de l’Institut Nacional de Ciberseguretat, que ha explicat la finalitat de la institució que dirigeix, els canals de comunicació i denúncia que posen al nostre abast i els programes preventius en ciberseguretat destinats especialment a infants i joves.

Finalment, la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport ha presentat les accions que desenvolupa per combatre el ciberassetjament, així com per detectar, previndre i actuar davant situacions derivades d’un mal ús de les tecnologies, com són les conductes autolesives i suïcides. Així mateix, s'ha abordat la importància de comptar amb la corresponsabilitat de les famílies en l’abordatge de l’ús de les tecnologies de la informació, la comunicació i les relacions (TRIC).

La sessió s'ha retransmet en directe pel canal Youtube i ja està publicat el seu video i materials en l’enllaç que trobareu en la pàgina web: Jornada informativa "Per unes relacions digitals saludables" (19/02/2022)

El 3 de desembre commemorem el dia de les persones amb discapacitat i, alhora i sobretot, el dret a l'educació, el dret a l'accés a la lectura i el dret a participar en les activitats de classe en les mateixes condicions que la resta.

Davant l'escassa oferta de llibres de lectura accessibles per a tot l'alumnat, hem volgut col·laborar amb dos joves creadors, Ricard Tàpera i Carles Ubeefe, autor i il·lustrador de La lluerna morada, per a fer un llibre més accessible a tothom. Per això, l'hem acompanyat de pictogrames que en faciliten la comprensió i s'ha adaptat el llenguatge al mètode de lectura fàcil, per a facilitar-ne la lectura al major nombre possible de xiquets i xiquetes.

Es tracta d'una història que parla sobre els valors de la diversitat i l'amistat, i de la importància de respectar les diferències que ens fan persones úniques i irrepetibles. A través d'un univers animal simbòlic, els nostres xiquets i xiquetes podran aprendre a estimar els altres, a no fer-los de costat, a acollir-los, respectar-los i a crear un vincle d'amistat i de cures amb els seus iguals.

Paral·lelament, per tal de fer més universal i accessible la història, hem col·laborat amb nou centres educatius en la realització d'un vídeo, en el qual són els mateixos alumnes els encarregats de narrar-nos el conte, que també apareix signat en llegua de signes, de manera que la majoria de xiquets i xiquetes tinguen puguen tindre accés a la història.

Amb aquesta finalitat, la conselleria d'Educació, Cultura i Esport, ha adquirit 1149 exemplars per enviar-los a tots CEIP i CEE públics, IES públics que compten amb aules específiques d'educació especial, CEE concertats, i CEIP concertats que compten amb aules de suport a la inclusió, perquè ningú se'n quede sense i el puga gaudir i compartir.

Finalment, volem compartir amb vosaltres unes propostes didàctiques elaborades per la UEO de Xàtiva, de referència en discapacitats intel·lectuals, per a millorar la resposta educativa a l'alumnat amb discapacitat intel·lectual.

Tot plegat, perquè l'amor a la lectura, les històries i la diversitat se celebraren aquest pròxim 3 de desembre, dia de les persones amb discapacitat.

VÍDEO 1

La lluerna morada

VÍDEO 2

La lluerna morada. Com es va fer

VÍDEO 3

La lluerna morada RRSS

 

S'acosta el 25 de novembre, Dia internacional de l'eliminació de la violència contra les dones, per la qual cosa volem, en primer lloc, reconéixer la important tasca que es duu a terme en els centres educatius a través de la posada en marxa de mesures contra la violència masclista, no sols de manera puntual sinó mitjançant la seua inserció en el currículum escolar quotidià.

Després del sincer reconeixement, volem posar el focus en la situació que pateixen les xiquetes i xiquets que viuen en llars on els seus pares, o en alguns casos els seus germans majors, exerceixen violència de gènere. Més enllà de la violència estructural, aquest alumnat està vivint, de forma encarnada, la manifestació més explícita del masclisme, patint doncs una vulneració dels seus drets bàsics.

Atés que també les persones menors es consideren víctimes de violència de gènere, el centre educatiu compleix un paper fonamental com a lloc segur, igualitari i respectuós, que contribueix a pal·liar el mal que l'exposició a la violència pot produir, i prevé el risc de la seua reproducció intergeneracional. Per això cal atendre de forma exquisida, acollir i acompanyar en aquestes situacions, a les persones que es troben en el sistema educatiu.

Sent conscients de la complexitat que ofereixen aquest tipus de situacions, volem recordar-vos la necessitat que la direcció del centre active el Protocol d'actuació per als centres educatius en supòsits de violència de gènere (Ordre 62/2014), si és coneixedora o té indicis de qualsevol situació de violència. A més del servei Dona 24 hores, la Comunitat Valenciana compta amb una xarxa d'Oficines d'Assistència a les Víctimes del Delicte que ofereixen atenció integral i especialitzada. A aquests serveis es poden dirigir tant les víctimes, com qualsevol membre de la comunitat educativa.

Per un món més igualitari i segur.

 

Veure totes les campanyes

— 20 articles per pàgina
Mostrant 1 - 20 de 23 resultats